MARKALARIMIZ İÇİN LOKASYON SEÇİMİNDE NELER ÖNEMLİ
Franchise seçiminde Markalarımızın büyümesine yönelik en büyük kararlarımızın,
nerede olmalıyım, burası benim markam için uygun mu? Markamda yatırımcı olmak isteyen adaylardan beklentilerim neler olmalı, kimlerle birlikte yol almalıyım? Sorularının doğru cevaplanması gerekir. Lokasyon arayışına başlamadan önce, neye sahip olmanız gerektiğine, neye sahip olmak istediğinize,
neye kesinlikle tahammül etmeyeceğinize ve ne kadar ödeyebileceğinize dair net bir resme sahip olmanız gerekir. Bu resmi geliştirmek hem heyecan verici hem de sıkıcı ve zaman alıcı bir süreç olabilir. Ancak ona hak ettiği ilgiyi vermeniz çok önemlidir. Birçok başlatma hatası daha sonra düzeltilebilirken, kötü bir yer seçimi bazen markalar için onarılamaz sıkıntılarında doğmasına neden olabilir. Bu sebeple; İşletmelerimiz için en uygun gayrimenkul arayışına başlanıldığında dikkat etmemiz gereken birçok farklı konu vardır. Her iş için karar aşamasında
toplanan verilerin elde edilen bilgilerin çok önemli olduğu asla unutulmamalıdır. Gayrimenkul aramaya başlamadan önce mutlaka iyi bir iş planınız olmalıdır. İyi bir iş planı, seçeceğiniz konum için size yardımcı olacak bilgileri ve özellikleri unutmamanız ve kullanmanız için yol gösterici olacaktır. Doğru nokta mı? Dikkat etmeliyiz; Franchisor olarak verilmesi gereken en büyük kararlardan birisi markamız, işletmemiz için doğru lokasyonda, doğru yatırım yapılabilecek gayrimenkul bulmak olmalıdır. Büyüyen markalar sürekli yeni ve uygun büyüklükte lokasyonlar bulabilmek için ciddi çalışmalar, araştırmalar yaparlar. Markalarına göre oluşturulmuş olan veya belirledikleri kriterleri, yeni bulunan lokasyonlarda, sürekli gözeden geçirerek uygunluğunu değerlendirmek ve o noktaya göre uyarlamak durumundadırlar. Tabii ki burada önemsenmesi gereken konunun, doğru lokasyonda, doğru konumlanma, fiziksel yeterlilik ve yeterli büyüklük olmalıdır. İşletmelerimiz için yeni bir gayrimenkul ararken, karşılaşılan veya yapılan değerlendirmelerde, Markalarımız için olmazsa olmazların dikkate alındığına, hataların yapılmadığına veya gözden kaçırılmadığına dikkat edilmelidir.
Yerin eski geçmişi çok önemli
Bir gayrimenkul seçiminde bulunan yerin geçmişi size çok açıklayıcı ve son derece yardımcı olabilir. Örneğin bir Pizza restoranınız için yer arıyorsunuz. Ve karşınıza düşündüğünüz özelliklerde harika olduğunu düşündüğünüz bir gayrimenkul çıktı. Bu aşamada genelde yapılan en büyük yanlışlar orada daha önceki işletmelerin geçmişini araştırmamak yönünde oluyor. Bölge ve lokasyon
güzel görünse bile aynı yerde başarısız olmuş sektörünüz ile ilgili markaların hikayelerini ve başarısızlık nedenlerinin araştırılması sizlere çok büyük bilgiler verecektir. Elde edeceğiniz bu bilgiler sizin markanız için başarısız olunacağı anlamını taşımasa da karar vermeden önce kesinlikle o yer
Güçlü yönlerim neler?
Başarılı franchiseeleri incelediğimizde, kendilerine uygun olan işi yaptıklarını gözlemleriz. Franchise sisteminde her konuda uzman olmak gerekli değildir. Çalışanlarına liderlik edebilme, onları tamamlama ve kontrol edebilme yeteneklerine sahip olmak yeterlidir. Diğer konularda sistem onu destekleyecek ve yönlendirecektir. Marka seçerken hangisinin sizin için uygun olduğuna
karar vermek önemlidir.
Bu işi kaç yıl yapabilirim?
Birçok franchise sözleşmesi çok yıllı sözleşmelerdir. Bazıları beş yıl kadar kısa veya 20 yıl kadar uzun olsa da, bir franchise sözleşmesinin ortalama süresi 10 yıldır. Bu, bir franchise sözleşmesinden çıkmak zor olabileceğinden, bu fırsatı uzun vadede taahhüt ettiğiniz anlamına gelir. Burada sözleşme süresi dolmadan devretme hakkı olup olmadığı öğrenilmelidir.
Yatırım bütçem nedir?
Franchise maliyetleri sektöre ve iş modeline göre büyük farklılıklar gösterir. Bazı ön ödeme ücretleri 10.000 doların altındayken, diğerleri 1 milyon doların üzerindedir. Bir franchise satın almadan önce, ilk yatırımınızı, gelirinizi, yaşam tarzınızı ve yatırımınızın geri dönüşünü ve sizin diğer finansal getiriler ile karşılaştırmalısınız. Ne kadar yatırım yapmak istediğinizi ve kısa ve uzun vadeli
hedeflerinize ulaşmanıza neyin yardımcı olacağını belirlemeniz gerekir.
Bazı franchisor’lar, franchisee alanlarının sektörel iş deneyimine sahip olmasını istese de başarılı olmak için, temel iş bilgisine ve girişimcilik dürtüsüne sahip olmak daha önemlidir. Birçok franchisor, pazarlama, müşteri hizmetleri ve satışlardan anlayan ve artan satışlarla ilgilenen franchisee ister. Bir franchise sistemine karar vermeden bir kez daha önce kendinize; hedefleriniz,güçlü yönleriniz, arzu ettiğiniz iş alanı, günlük operasyonlara ne kadar dahil olmak istediğiniz ve ne kadar para yatıracağınız ve beklentilerinizi ne kadar karşılayacağı hakkında özel sorular sorun.İlgilendiğiniz alanı ve iş modelini daralttıktan sonra, belirli bir marka seçmenin zamanı geldi. İşte kararınızda göz önünde bulundurmanız gereken bazı faktörler. Bir franchise satın almanın
en büyük faydalarından biri, markanın yarattığı sistemdir. Franchise vereninizin bilgisinden ve rehberliğinden yararlanıp ve sistemin desteklerini doğru değerlendirmelisiniz. Seçiminiz doğru yaptıysanız sisteme güvenmek ve bu yönde gerekenleri istenilen şekilde uygulamalısınız. Franchise verene ilk araştırmalarınızı yaparken, talebinizi nasıl ele aldıklarını ve sizi nasıl değerlendirdiklerine dikkat ediniz. Sistemlerine yatırımcı seçerken belirli prensip ve kriterleri var mı? Sorularınıza tatmin edici hızlı ve eksiksiz cevap veriyorlar mı? Bu ilk ilk temaslar, franchise verenin işi nasıl yürüttüğüne dair bir fikir edinmeniz için çok önemlidir. Potansiyel franchise vereninizin sizden ne beklediği konusunda net olmalısınız. Sözleşme imzalamadan önce anlaşmanın her iki taraf için de uygun olduğundan emin olmalısınız. Taahhüde hazır olup olmadığınızı ve franchise vereninizin belirlediği beklentileri karşılayıp karşılayamayacağınızı anlamak için franchisee ilişkinizin, uzun vadeli bir ortaklık olduğunu düşünün.
Franchise markasına karar vermeden önce, operasyon, satış, pazarlama ve tanıtım gibi konulardaki yaklaşımlarını değerlendirin. Bu yöntemlerin mevcut pazarda başarılı olup olmayacağını ve taktikleri ve kampanyaları karşılayıp karşılayamayacağını düşünün. Bir franchise hakkında bilgi edinmenin en iyi yolu, doğrudan Franchise sistemi içindeki diğer yatırımcılarla konuşmaktır. Onlara, franchise verenin destekleri, lisans ücretleri ve ödemeler konusundaki stratejileri, bölge ve alan koruma konusundaki yaklaşımlarını sorgulayın. Franchise sözleşmesi, franchise veren ile bir franchise alan arasında ilişkileri, yükümlülükleri, izinleri ve işletme kısıtlamalarını özetleyen bağlayıcı bir yasal belgedir. Ayrıca, tutarlar veya yüzdeler ve ödeme sıklığı da dahil olmak üzere,
franchise alanın franchise verene ödeyeceği ücretlerin belirtmelidir. Özetlemek gerekirse; Franchise sistemine dahil olmak önemli bir finansal yatırımdır. Bu yatırımı yapmadan önce dikkatli olmalısınız. Bir iş planınız olmalı, yukarıda anlatmaya çalıştığım konularda nelere dikkat etmeniz konusunda zorlanıyorsanız, uzmanından destek almalısınız. Paylaşmak istediğim önemli bir görüşüm ise, “Kazandırmayan hiçbir sistem ve marka Franchise edilmez.” Bu edilmiyor anlamına gelmez. İyi değerlendirmek, incelemek ondan sonra karar vermek gerekir.